Βασίλης Ζιώγας (1935 – 2001)

Βασίλης Ζιώγας (1935 – 2001)

Μοιράσου το!

Ο Βασίλης Ζιώγας (1935- 20 Σεπτεμβρίου 2001) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Στα γράμματα πρωτοεμφανίστηκε ως ποιητής με τη συλλογή “21 σπουδές για μικρό στίχο”, αποκήρυξε όμως τα ποιήματά του και αφοσιώθηκε στη θεατρική γραφή. Το πρώτο του θεατρικό έργο ήταν “Το προξενιό της Αντιγόνης”, που παραστάθηκε για πρώτη φορά από το θίασο Δωδέκατη Αυλαία και στη συνέχεια από θιάσους της Ελβετίας και της Αυστρίας και από το ελληνικό Εθνικό Θέατρο.

Τα μονόπρακτα έργα του “Οι μπριζόλες” και “Η σταφίδα ή το ψυχοπαίδι” ανέβηκαν στη Βιέννη (1962) και το “Εστιατόριο Humanismus” από το Πειραματικό Θέατρο σε μετάφραση Otto Steininger (1964). Σε μουσική Αργύρη Κουνάδη ανέβηκε στις όπερες της Βόννης και του Βερολίνου το μονόπρακτό του “Το λαστιχένιο φέρετρο”.

Επιτυχία σημείωσε η παράσταση του έργου του “Χρωματιστές γυναίκες” από το Θέατρο του Πειραιά (1984), πολλά έργα του παραμένουν άπαιχτα, ενώ “Το μπουκάλι”, από τις κορυφαίες στιγμές της δραματουργίας του Ζιώγα ανέβηκε μόνο από ερασιτεχνικό θίασο και σκηνοθεσία του συγγραφέα το 1979. Το 1977 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα “Ζιζή”. Ο Βασίλης Ζιώγας ανήκει στους σημαντικότερους νεοέλληνες θεατρικούς συγγραφείς.

Η γραφή του συνδυάζει την ποιητική διάσταση με το πικρό χιούμορ και τον κυνισμό και χωρίς να μπορεί να αναχθεί σε συγκεκριμένα λογοτεχνικά πρότυπα, ελληνικά ή ευρωπαϊκά, συνδυάζει δημιουργικές επιρροές από τον υπερρεαλισμό, την ψυχανάλυση, το αρχαίο δράμα και την ελληνική λαϊκή παράδοση. Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Βασίλη Ζιώγα βλ. Γεωργουσόπουλος Κώστας, “Ζιώγας Βασίλης”, Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό, τ. 4. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1985. (Πηγή: Αρχείο Ελλήνων Λογοτεχνών, Ε.ΚΕ.ΒΙ.)

ΕΡΓΑ

  • «Η ψευδομένη στάφυλος»
  • «Μια Αίθουσα Παραμονής», (1956)
  • «Ο Κακός Βιστουρίχ ή Πως να στοιχειώσετε θέλοντας και μή» (1957)
  • «Το Εστιατόριον Humanismus» (1957) παίχτηκε το 1964 από το «Πειραματικό Θέατρο»
  • «Οι Μπριζόλες και η Σταφίδα ή το Ψευτοπαίδι» (1957) παίχτηκαν από το «Άρχε Τεάτερ» (Arche Theater) της Βιέννης το 1962.
  • «Ο Μέγας Μπεηζάχ» (1958)
  • «Το Προξενιό της Αντιγόνης», 1958 παίχτηκε το 1960 από την «Δωδέκατη Αυλαία» και το Ε.Ι.Ρ., το 1969 από το «Γιόσεφστατ Τεάτερ» (Josefstadt Theater) της Βιέννης, το 1970 από το Ι Πρόγραμμα της Αυστριακής Τηλεόρασης ORF, το 1970 από το «Στάττεάτερ Λουτσέρν (Stadttheather Luzern) Ελβετίας.
  • «Η Ιφιγένεια στη Φωτιά» (1960)
  • «Τα Πασχαλινά Παιχνίδια» (1965) ανεβάστηκαν με τον τίτλο «Αστική Μυθολογία» το 1966 από την «Ελεύθερη Σκηνή».
  • «Το Λαστιχένιο Φέρετρο», μονόπρακτο (1965), μελοποιημένο από τον Αργύρη Κουνάδη σε μετάφραση Oτο Στάϊνιγκερ (Otto Staininger) (1964) παρουσιάστηκε από την Όπερα Βόνης και Βερολίνου το 1968
  • «Η Κωμωδία της Μύγας» (1967)
  • «Ο Φαλός πάνω στο Λουλούδι» (1970)
  • «Τα εφτά κουτιά της Πανδώρας» (1982)
  • «Οι γάμοι» (1986)
  • «Το βουνό» (1986)
  • «Το δέντρο του Ιούδα»
  • «Ο ανθισμένος άντρας»
  • «Όπως τα κούρντισες, Θε’ μου», Μυθιστόρημα
  • «Οι κάφροι Ή η αληθινή ιστορία του Μενέλαου και της Ελένης: Κωμωδία Φλυάκων»
  • «Ζιζί»
  • «Το μπουκάλι»
  • «Ο Δον Κιχώτης σε νέες περιπέτειες»
  • «Εννέα μονόπρακτα»
  • «Φιλοκτήτης»
  • «Χρωματιστές γυναίκες»
  • “Το Μποζό”(1998), παίχτηκε το 1998-1999 από το Πειραματικό Θέατρο της Πόλης της Μαριέτας Ριάλδη

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Βάλτερ Πούχνερ, Ποίηση και μύθος στα θεατρικά έργα του Βασίλη Ζιώγα. Πανθεϊσμός και φυσιολατρία ως τελεολογικές θεμελιώσεις μιας μυστικιστικής κοσμοθεωρίας. Ερμηνευτικό δοκίμιο, Αθήνα, εκδόσεις Πολύτροπον 2004
  • Βάλτερ Πούχνερ, «Ο Βασίλης Ζιώγας και ο υπερρεαλισμός στο νεοελληνικό θέατρο. Μια πρώτη προσέγγιση στο πρώιμο θεατρικό του έργο», στο: του ίδιου, Φιλολογικά και θεατρολογικά ανάλεκτα. Πέντε μελετήματα, εκδ.Καστανιώτης, Αθήνα, 1995, σελ.421-446
  • Προύσαλη, Εύη. «Ιδεολογική και αισθητική λειτουργία του θανάτου στη δραματουργία του Βασίλη Ζιώγα». Διδακτορική διατριβή Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 2010.

Μοιράσου το!
ΔΡΩΜΕΝΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΙΣΩΣ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ