Σπύρου Βραχωρίτη, Το φάντασμα της ελευθερίας (το θρίλερ της Γυναίκας της Ζάκυ[ν]θος)
Πέμπτη 8 Ιουλίου 2021 | 21:00
Αίθριο Μεγάρου Μουσικής Αθηνών
Είσοδος ελεύθερη (με δελτία προτεραιότητας)
Το φετινό εικαστικό πρόγραμμα του annexM υπό τη διεύθυνση της Άννας Καφέτση ανοίγει την Πέμπτη 8 Ιουλίου στις 9 μ.μ. με τη νέα in situ δοκιμιακή περφόρμανς ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ του Σπύρου Βραχωρίτη (δραματουργία-σκηνοθεσία), η οποία σχεδιάστηκε ειδικά για το Μέγαρο και θα παρουσιαστεί για μία βραδιά στο Αίθριο, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό (με δελτία προτεραιότητας).
Όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης:
«Ύστερα από πολλαπλές εκδοχές και όχι απλώς σκηνικές προσαρμογές, η Γυναίκα της Ζάκυθος του Διονυσίου Σολωμού σχεδιάστηκε ειδικά για το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε συνδυασμό με το έργο Hypercalypsis του Ούγκο Φώσκολο στην ελληνική του απόδοση από τον Ανδρέα Μπελεζίνη (επιλεγμένα αποσπάσματα και εναλλακτικές στιλιστικές προσεγγίσεις καθώς και μουσικές αναφορές).
Παράλληλα, στο πλαίσιο της περφόρμανς, θα προβληθεί το βίντεο που δημιουργήθηκε στη βάση μιας υπόθεσης εργασίας σχετικά με την απόπειρα μεταγραφής ορισμένων κεφαλαίων της Γυναίκας της Ζάκυθος στους υπαίθριους χώρους που περιβάλλουν το Μέγαρο (Κήπος, Αίθριο, άξονας μεταξύ του αγάλματος του Ελευθερίου Βενιζέλου και του μνημείου Ίωνος Δραγούμη). Πρόσκρουση ή σύμπλευση;…».
«Οι απιστίες και η εμμονική σχέση του σκηνοθέτη με το πιο αινιγματικό σολωμικό κείμενο, σημειώνει η Άννα Καφέτση, ανάγονται στο μακρινό 1978 και στο πρώτο ερέθισμα που προκαλεί η οπτική επαφή με το ανορθόγραφο χειρόγραφο της Γινεκός. Πώς θα μπορούσε να αναπαρασταθεί το μη αναπαραστάσιμο; Στο εφήμερο Αρχείο των αέναων σκηνοθετικών επαναλήψεων, δοκιμών και λοξών ανατροπών του αιρετικού δημιουργού δεν διασώζονται βεβαιότητες. Πλην μιας. Ο Βραχωρίτης είναι ξεκάθαρος στον αφορισμό του. Η Γινέκα του ποιητή δεν ξεκλειδώνει με αντικλείδια ή μαγικές επικλήσεις. Παραβιάζεται.
Αποσπασμένη από το ζωντανό σώμα της περφόρμανς, η πολιτική βιντεογραφία θα παρουσιαστεί σαν μια ακόμη ανοικτή εκδοχή στην έκθεση Marginalia που θα ακολουθήσει στον Κήπο (έναρξη: 22.07.2021), διευρύνοντας τον αλληγορικό της ορίζοντα», καταλήγει η επιμελήτρια της έκθεσης.
Στην περφόρμανς του Σπύρου Βραχωρίτη και στην έκθεση Marginalia θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα υγειονομικής προστασίας, συμπεριλαμβανομένης και της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας.
- Σπύρου Βραχωρίτη
Το φάντασμα της ελευθερίας (το θρίλερ της Γυναίκας της Ζάκυ[ν]θος)
Διάρκεια περφόρμανς | 55-60 λεπτά
Είσοδος | Νέα Πτέρυγα από Βασ. Σοφίας και από το Γκαράζ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: annexM για τις εικαστικές τέχνες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
- Δραματουργία-Σκηνοθεσία | Σπύρος Βραχωρίτης
- Ερμηνευτές | Χριστιάνα Καραμανίδου, Ευάγγελος Χρήστου
- Παραγωγή βίντεο | Μάκης Φάρος, Παναγιώτης Τσάγκας, Κώστας Πίτσιος, Αντώνης Γκατζουγιάννης
- Παραγωγή-Εκτέλεση | Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Συνεργασία Εκτέλεσης Παραγωγής | 2ΘΠ
Πληροφορίες
- http://www.megaron.gr
- https://www.facebook.com/megaron.gr
- https://www.instagram.com/megaron_athens/
- https://www.youtube.com/user/AthensConcertHall
- https://twitter.com/MegaronAthens
…σαν του λαγού το αίμα
Η έβδομη χορδή της Σολωμικής λύρας έχει την κόψη της ρομφαίας.
Η ελευθερία ως μούσα και θεά περιγράφεται στο κείμενο με ένδυμα μαύρο σαν του λαγού το αίμα. Θεωρώ την περιγραφή του χρώματος σημαίνουσα.
Είναι η πανταχού παρούσα Ιστορία, το ισόβιο Πένθος της σφαγής, το τίμημα της Ελευθερίας.
Ο Σολωμός δεν υπήρξε αυτόπτης μάρτυς της Επανάστασης του ’21.
Άκουσε και κατέγραψε τον ήχο της που διασάλευσε τη σιωπή της μεταναπολεόντειας Ευρώπης. Με την ίδια ακουστική εγρήγορση αφουγκράστηκε τον ήχο της διχόνοιας που οδήγησε στην αδιέξοδη έξοδο του Μεσολογγίου.
Ο ήχος της δολοφονίας του Καποδίστρια από την μανιάτικη μαφία υπήρξε η χαριστική βολή. Έκτοτε η υπόθεση μπήκε στο αρχείο. Ήδη η Ελλάδα είχε φορέσει το προσωπείο ευρωπαϊκού βασιλείου, εξωτική νήσος στο αρχιπέλαγος των Βαλκανίων.
Ο φάκελλος άνοιξε στα μέσα του 20ού αιώνα με την διάσωση των χειρογράφων του Σολωμού από τις φλόγες μετά τον σεισμό του 1953 στη Ζάκυνθο. Εν τέλει, το αινιγματικό πεζογράφημα, παρά τον διάχυτο βαμπιρισμό του και το ύφος μίας οιονεί δικογραφίας, δεν έχει σχέση ούτε με γυναίκα ούτε με Ζάκυνθο.
Αποτελεί τον γεωγραφικό και ιστορικό προσδιορισμό μιας αλληγορίας για ένα φάντασμα˙ το φάντασμα της Ελευθερίας σε ελεύθερη πτώση…
Σπύρος Βραχωρίτης
Latest posts by dromena (see all)
- Κυκλοφορεί σε μετάφραση του Καθηγητή Βάιου Λιαπή το βιβλίο «Το Αρχαίο Θέατρο μέσα από τις Πηγές» - 14 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (3) - 11 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (2) - 10 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (1) - 10 Νοεμβρίου, 2024
- Θέατρο του λαού: Ο Καραγκιόζης, η ιστορία του, η σημασία του - 27 Απριλίου, 2024