Μάνος Κατράκης (1908 – 1984)
Ο Μάνος Κατράκης (Καστέλι Κισσάμου, 14 Αυγούστου 1908 – 2 Σεπτεμβρίου 1984) ήταν ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου. Στο θέατρο συνεργάστηκε με ιερά τέρατα όπως ο Μυράτ και η Κοτοπούλη κερδίζοντας τον θαυμασμό και των πιο απαιτητικών κριτικών, ενώ μέσω του κινηματογράφου έγινε γνωστός και αγαπητός σε όλους τους Έλληνες.
Το 1955 ίδρυσε το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο και εγκαταστάθηκε στον υπαίθριο χώρο του Πεδίου του Άρεως, τον οποίο εγκαινίασε με τον Αγαπητικό της Βοσκοπούλας. Σ’ αυτό το θέατρο, με μεγάλη συμμετοχή κοινού και καλλιτεχνική επιτυχία, συνέχισε ως το 1967, υποστηρίζοντας συστηματικά το ελληνικό έργο (Ο μονοσάνδαλος, Το κορίτσι με το κορδελάκι, Η Αντιγόνη της Κατοχής, Ο Πατούχας και διασκευές από έργα του Καζαντζάκη όπως Ο Χριστός ξανασταυρώνεται και Ο Καπετάν Μιχάλης). Σποραδικά ανέβασε και κλασικό ρεπερτόριο (Ιούλιος Καίσαρ, Φουέντε Οβεχούνα). Τους χειμώνες, το ΕΛΘ φιλοξενείτο σε διάφορα θέατρα ή περιόδευε στην επαρχία, την Κύπρο και την Κωνσταντινούπολη.
Καθώς το 1968 του έγινε έξωση από το Πεδίο του Άρεως, ο Κατράκης συνέχισε την πρωταγωνιστική του πορεία, πότε με το θίασό του, πότε με άλλους πρωταγωνιστές. Το 1972 επέστρεψε στο Εθνικό Θέατρο.
Αργότερα, συνεργάστηκε με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, το ΚΘΒΕ, για να επανιδρύσει το 1977 το ΕΛΘ, ανεβάζοντας έργα Αρμπούζοφ (Φθινοπωρινή ιστορία με την Έλλη Λαμπέτη), Γκόρκι (Οι Τελευταίοι), Μπρεχτ (Συντροφιά με τον Μπρεχτ, με τη Μελίνα Μερκούρη), Λέοναρντ (Ντα), Μασάρι (Ταμπού) και τη Λειτουργία κάτω από την Ακρόπολη του Νικηφόρου Βρεττάκου. Η τελευταία του εμφάνιση έγινε το 1984 στο Ηρώδειο, με το μουσικό έργο του Θόδωρου Αντωνίου Προμήθεια.
Συνεργάστηκε με πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες (Δ. Ροντήρη, Π. Κατσέλη, Τ. Μουζενίδη, Μ. Βολανάκη, Σπ. Ευαγγελάτο, Μ. Θεοδωράκη, Σπ. Βασιλείου, Α. Κατσέλη, Τ. Καρούσο, Ελ. Χατζηαργύρη, Αν. Βαλάκου) και συμμετείχε σε εκατοντάδες εκδηλώσεις, όπου με την ανεπανάληπτη φωνή του δικαίωνε το νεοελληνικό ποιητικό λόγο. Οι αναγνώσεις του σε κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας παρέμειναν κλασικές. Ο Κατράκης έπαιξε και σε πολλές ταινίες στον κινηματογράφο. Αξιόλογες είναι οι ερμηνείες του στο”Μαρίνο Κοντάρα του Γιώργου Τζαβέλα (1948), στη Συνοικία το όνειρο του Αλέκου Αλεξανδράκη (1961) στην Ηλέκτρα του Μιχάλη Κακογιάννη (1962), στο Ένας Ντελικανής του Μανόλη Σκουλούδη (1963). Βραβεύτηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ του Σαν Φρανσίσκο, για την ερμηνεία του στον ρόλο του Κρέοντα στην Αντιγόνη του Γ. Τζαβέλλα, και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τη συμμετοχή του στο Συνοικία το όνειρο.
Αγαμέμνων – Θείος Όνειρος (1932) | Γ΄ Κορυφαίος, Ιούλιος Καίσαρ (1932) | Τιτίνιος, φίλος του Βρούτου και του Κάσσιου, Βαβυλωνία (1932) | Κρης, Ο έμπορος της Βενετίας (1932) | Λορέντζος, Ενώ το πλοίο ταξιδεύει (1932) | Φθισικός, προσκυνητής, Το τραγούδι της κούνιας – Ο άνθρωπος του πεπρωμένου (1932) | Αντόνιο, Ο θάνατος του Δαντόν (1933) | Πάρις, Ο προσηλυτισμός του καπετάν Μπράσμπαουντ (1933) | Σιντί Ελ Ασσίφ, φύλαρχος, Η θυσία του Αβραάμ – Να ζη το Μεσολόγγι (1933) | Άγγελος, Οθέλλος (1933) | Γ΄ Άρχοντας, Η θυσία του Αβραάμ – Θείος Όνειρος (1933) | Άγγελος, Πέερ Γκυντ (1935) | Ένας πενθοντυμένος | Ο πατέρας της [Σόλβεϊγ] | Σάφμαν, Δωδέκατη νύχτα (1935) | Σεβαστιανός, Δον Κιχώτης (1936) | Δούκας, Ο επιθεωρητής (1936) | Υπαστυνόμος, Αρραβωνιάσματα (1936) | Λένας, Αυτοκράτωρ Μιχαήλ (1936) | Δομέστικος, Ο κουρεύς της Σεβίλλης (1936) | Συμβολαιογράφος, Ρωμαίος και Ιουλιέτα (1936) | Άρχοντας, Πριν απ’ το ηλιοβασίλεμα (1936) | Βίντερ, υπηρέτης του Ματία | Χάννεφελντ, νομικός σύμβουλος, Ο κατά φαντασίαν ασθενής (1937) | Κλεάνθης εραστής της Αγγελικής | Κύριος Φλεράν φαρμακοποιός, Υπερωκεάνειο Τενάσιτυ (1937) | Άγγλος ναύτης, Ιππόλυτος (1937) | Υπηρέτης, Άμλετ (1937) | Λαέρτης, γιος του Πολώνιου, Η βεντάλια της λαίδης Γουίντερμηρ (1937) | Κύριος Χώπερ, Οι πανουργίες του Σκαπέν-Οι ψευτοσπουδαίες (1938) | Λέανδρος, Ο πρίγκιπας του Χόμπουργκ (1938) | Ερρίκος Χοεντζόλλερν, Ζακυνθινή σερενάτα (1938) | Μάργαρης, Ηλέκτρα (1938) | Πυλάδης, Βασιλεύς Ληρ (1938) | Δούκας της Κορνουάλης, Ο ιδανικός σύζυγος (1938) | Φιψ, Ο σταυρός και το σπαθί (1939) | Αέτιος, Ριχάρδος ο Γ’ (1939) | Ερρίκος, Κόμης του Ρίτσμοντ, Τα δημιουργηθέντα συμφέροντα (1939) | Ποιητής, Πέρα απ’ τον ορίζοντα (1939) | Άντριου Μάγιο, παιδί τους, Άμλετ (1940) | Λαέρτης, γιος του Πολώνιου, Παπαφλέσσας (1940) | Σουλιώτης | Τσακάλωφ, Άμλετ (1940) | Λαέρτης (γιος του Πολώνιου), Δωδέκατη νύχτα (1940) | Σεβαστιανός, Το φιντανάκι (1940) | Γιάγκος, Αντιγόνη (1940) | Αίμων, Ο έμπορος της Βενετιάς (1940) | Γενάρος, Οιδίπους τύραννος (1941) | Χορός, Ιφιγένεια εν Ταύροις (1941) | Βουκόλος, Φάουστ (1942) | Βαλεντίνος, Μήδεια (1942) | Αγγελιαφόρος, Πριν απ’ το ηλιοβασίλεμα (1942) | Βίντερ, Η γυναίκα στοιχειό (1943) | Δον Λούις, Πέρσαι (1946) | Ξέρξης, Πολύ κακό για το τίποτα (1946) | Δον Πέτρος, δούκας της Αραγωνίας, Βαβυλωνία (1947) | Κρης, Δον Κιχώτης (1972) | Δον Κιχώτης, Οιδίπους τύραννος (1973) | Οιδίπους, Οθέλλος (1973) | Οθέλλος, Προμηθεύς δεσμώτης (1974) | Προμηθεύς, Οιδίπους τύραννος (1981) | Οιδίπους
- Στην κεντρική φωτογραφία: Μάνος Κατράκης (Οιδίπους), Αγνή Μουζενίδου (Αντιγόνη), Πένυ Παπουτσή (Ισμήνη). Οιδίπους τύραννος (1973). Εθνικό Θέατρο: Κεντρική Σκηνή
Latest posts by dromena (see all)
- Κυκλοφορεί σε μετάφραση του Καθηγητή Βάιου Λιαπή το βιβλίο «Το Αρχαίο Θέατρο μέσα από τις Πηγές» - 14 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (3) - 11 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (2) - 10 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (1) - 10 Νοεμβρίου, 2024
- Θέατρο του λαού: Ο Καραγκιόζης, η ιστορία του, η σημασία του - 27 Απριλίου, 2024