Πίτερ Μπρουκ, οραματιστής του θεάτρου
Ο ρηξικέλευθος Βρετανός σκηνοθέτης του θεάτρου Peter Brook, του οποίου η τεράστια επιρροή έφτασε σε όλο τον κόσμο, πέθανε σε ηλικία 97 ετών. Τον θάνατό του το Σάββατο επιβεβαίωσε η βοηθός του, Nina Soufy.
Ο Μπρουκ επαναπροσδιόρισε τον τρόπο που σκεφτόμαστε το θέατρο με τις παραγωγές του στο Royal Shakespeare Company (RSC) του Stratford, στο Bouffes du Nord, το ερειπωμένο παριζιάνικο μιούζικ χολ που το έκανε βάση του για περισσότερα από 30 χρόνια· σε αφρικανικά χωριά, όπου οι ηθοποιοί του αυτοσχεδίαζαν παραστάσεις.
Πολλές από τις παραγωγές του διακρίθηκαν για την απογύμνωση του θεάτρου από το περιττό και την απόσταξη του δράματος στα βασικά του, και παρουσιάζονταν με καθαρό μάτι και κομψή πινελιά. Το 1970 στο RSC παρουσίασε το A Midsummer Night’s Dream του Brook, που αποτέλεσε ορόσημο στη δουλειά του. Σε άλλες αποκαλυπτικές παραγωγές του Σαίξπηρ, σκηνοθέτησε τους John Gielgud, Laurence Olivier, Paul Scofield, Adrian Lester και Natasha Parry, με την οποία ήταν παντρεμένος ο Brook. Οι παραγωγές του διακρίθηκαν για την ποικιλομορφία τους, με τον Μπρουκ να είναι πρωτοπόρος αυτού που αποκαλούσε «πλούσιο σε χρώματα», σε αντίθεση με το κάστινγκ «αχρωματοψίας».
Σκηνοθέτησε επίσης μιούζικαλ, ανέβασε το έργο διαμαρτυρίας κατά του πολέμου του Βιετνάμ στις ΗΠΑ, συνδημιούργησε μια πειραματική εκδοχή του μύθου του Προμηθέα με τον Τεντ Χιουζ και, σε ένα γαλλικό λατομείο το 1985, ανέβασε μια περίφημη εννιάωρη εκδοχή της Μαχαμπαράτα. Επέστρεψε στο σανσκριτικό έπος με την παραγωγή του 2016 Battlefield, που ανέβηκε με τη μακροχρόνια συνεργάτιδά του Marie-Hélène Estienne.
Υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς στοχαστές του θεάτρου, έγραψε βιβλία, μεταξύ των οποίω το The Empty Space (1968), όπου σκιαγράφησε το όραμά του: «Μπορώ να πάρω οποιοδήποτε κενό χώρο και να τον ονομάσω γυμνή σκηνή. Ένας άντρας διασχίζει αυτόν τον κενό χώρο, ενώ κάποιος άλλος τον παρακολουθεί, και αυτό είναι το μόνο που χρειάζεται για να υπάρξει μια θεατρική πράξη».
Γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 21 Μαρτίου 1925 και, σε ηλικία επτά ετών, έπαιξε μόνος του μια τετράωρη εκδοχή του Άμλετ για τους γονείς του. Αφού φοίτησε στο Magdalen College της Οξφόρδης, βρέθηκε σύντομα στη Βασιλική Όπερα, σκηνοθετώντας την όπερα Salome του Richard Strauss με σχέδια του Salvador Dalí. Σκηνοθέτησε τον Olivier ως Titus Andronicus στο Stratford για την Royal Shakespeare Company το 1955 και όταν ο Peter Hall έγινε καλλιτεχνικός διευθυντής του RSC το 1958 ζήτησε από τον Brook να τον βοηθήσει εκεί. Οι παραγωγές RSC του Μπρουκ περιλάμβαναν μια σκηνοθεσία του Βασιλιά Ληρ το 1962 – το έργο που θεωρούσε «το υπέρτατο επίτευγμα του παγκόσμιου θεάτρου» – με πρωταγωνιστή τον Πολ Σκόφιλντ.
Αρκετές από τις παραστάσεις του παρουσιάστηκαν στο Μπρόντγουεϊ, συμπεριλαμβανομένης της πρωτοποριακής παράστασης Marat/Sade, η οποία κέρδισε το βραβείο Tony για το καλύτερο έργο του 1964. Η ιδέα για την παράσταση ήταν ότι ο Μαρκήσιος ντε Σαντ έβαζε ένα δράμα για τον Γάλλο επαναστάτη Ζαν-Πολ Ο Μαράτ υποδύθηκε τους τρόφιμους ενός ψυχιατρείου.
Το 1970, ο Μπρουκ μετακόμισε στο Παρίσι όπου ίδρυσε το Διεθνές Κέντρο Έρευνας του Θεάτρου. Η εταιρεία επισκέφτηκε την Αφρική όπου οι ηθοποιοί του έδωσαν παραστάσεις που «δεν χρησιμοποίησαν τίποτα που να αντιστοιχούσε στο θέατρο της εποχής – θέλαμε να παίξουμε σε κοινό που δεν εξαρτιόταν από τίποτα. Δεν θα κάναμε, έστω και πειραματικά, ένα θεατρικό έργο με ένα κείμενο ή ένα θέμα ή ένα όνομα».
Το 1974, μετέτρεψε μια παραμελημένη αίθουσα μουσικής που βρισκόταν πίσω από τον σταθμό Gare du Nord σε απαραίτητο προορισμό για τους λάτρεις του θεάτρου: το Bouffes du Nord. Το ερειπωμένο κτίριο είχε μόνο ελάχιστη ανακαίνιση, έτσι οι τοίχοι του παρέμειναν τόσο καμένοι όσο όταν τους βρήκε ο Μπρουκ. Άνοιξε το θέατρο με μια παραγωγή του Timon of Athens και το χειροκρότημα κατέβασε κομμάτια από το ταβάνι.
Το The Man Who, που έκανε πρεμιέρα στο Παρίσι το 1993, εμπνεύστηκε από το βιβλίο του νευρολόγου Oliver Sacks, The Man Who Misstook His Wife for a Hat, το οποίο επανεξέτασε τις διαταραχές των ασθενών του Sacks. Η νευρολογική έρευνα του ίδιου του Μπρουκ οδήγησε στο κομμάτι του The Valley of Astonishment, που συνδημιουργήθηκε με την Estienne και εμφανίστηκε στο Young Vic στο Λονδίνο με την Κάθριν Χάντερ μεταξύ του καστ.
Ο Μπρουκ σκηνοθέτησε τον Σκόφιλντ και τον Λέστερ ως Άμλετ για την οθόνη καθώς και για τη σκηνή, και η Μαχαμπαράτα του έγινε επίσης επική τηλεοπτική σειρά. Η παραγωγή του The Prisoner ανέβηκε στο Παρίσι και στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου και στο Εθνικό Θέατρο στο Λονδίνο το 2018. Αυτή την άνοιξη, επέστρεψε για να δουλέψει στο έργο του Tempest Project, διασκευή και σκηνοθεσία με την Estienne.
Σε μια συνέντευξη του 2017 με τον Michael Billington, ο Brook μίλησε για το πόσο σημαντικό είναι να «κολυμπάμε αντίθετα στην παλίρροια και να πετυχαίνουμε ό,τι μπορούμε στον τομέα που επιλέξαμε. Η μοίρα υπαγόρευσε ότι το δικό μου ήταν του θεάτρου και, μέσα σε αυτό, έχω την ευθύνη να είμαι όσο πιο θετικός και δημιουργικός μπορώ. Το να δίνεις διέξοδο στην απελπισία, είναι το απόλυτο πρόσχημα».
Ο Μπρουκ παντρεύτηκε την ηθοποιό Natasha Parry το 1951 και απέκτησαν δύο παιδιά, την Irina (τώρα σκηνοθέτη) και τον Simon (τώρα παραγωγό). Ο Πάρυ πέθανε το 2015.
Η Michelle Terry, καλλιτεχνική διευθύντρια του Shakespeare’s Globe, ήταν μεταξύ εκείνων που απέτισαν φόρο τιμής στον Brook. «Χάσαμε έναν φάρο», είπε. «Δεν πίστευε απλώς στη βαθιά ανθρωπιά και τη μεταμορφωτική δύναμη του θεάτρου και του Σαίξπηρ, αλλά το έκανε πράξη. Ήταν ένας αληθινός και σπάνιος άνθρωπος της πράξης και η κληρονομιά του πρέπει να ζει σε όσους από εμάς ακολουθούμε ταπεινά στο αιώνιο καλοκαίρι του».
Latest posts by dromena (see all)
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Τζωρτζ Μπέρναρ Σω. Εικονοκλάστης και ηθικολόγος - 29 Νοεμβρίου, 2024
- Κυκλοφορεί σε μετάφραση του Καθηγητή Βάιου Λιαπή το βιβλίο «Το Αρχαίο Θέατρο μέσα από τις Πηγές» - 14 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (3) - 11 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (2) - 10 Νοεμβρίου, 2024
- ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ : Η Αυλή των Θαυμάτων (1) - 10 Νοεμβρίου, 2024