ΚΘΒΕ: «Ο Μπαμπάς ο Πόλεμος» του Ιάκωβου Καμπανέλλη
- «Ο Μπαμπάς ο Πόλεμος» του Ιάκωβου Καμπανέλλη
- Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης
- Μια επίκαιρη, απολαυστική κωμωδία
- Μονή Λαζαριστών (Σκηνή Σωκράτης Καραντινός)
- Πρεμιέρα: Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 21:00
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος τιμά το «Έτος Ιάκωβου Καμπανέλλη» και ανεβάζει στη Μονή Λαζαριστών (Σκηνή Σωκράτης Καραντινός), το αριστούργημά του συγγραφέα, «Ο Μπαμπάς ο Πόλεμος», σε σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία Κωνσταντίνου Ασπιώτη. Πρεμιέρα: Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 21.00.
Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης, με έναν πολυπληθή θίασο ταλαντούχων ηθοποιών και συντελεστών, καταπιάνεται με το εμβληματικό αντιπολεμικό έργο του μεγάλου μας δραματουργού, που φέτος τιμούμε τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Θεσσαλονικιός και απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης επιστρέφει, μετά από 17 χρόνια, στη γενέτειρά του και στο Θέατρο από το οποίο ξεκίνησε, για να σκηνοθετήσει την επίκαιρη κωμωδία του Ιάκωβου Καμπανέλλη.
Αξίζει να αναφερθεί, ότι η τελευταία φορά που παρουσιάστηκε από το ΚΘΒΕ το έργο «Ο Μπαμπάς ο Πόλεμος» ήταν το 1987, σε μια ιστορική παράσταση που σκηνοθέτησε ο ίδιος ο Ιάκωβος Καμπανέλλης.
Το έργο, ένα από τα πρώτα θεατρικά του Καμπανέλλη, καταφέρνει να περάσει στη σφαίρα του διαχρονικού πια, καθώς πρωτογραμμένο το 1951, και μιλώντας εκ του θέματος για το 305 π.Χ., μοιάζει δυστυχώς να γράφτηκε για την σημερινή μας εποχή, στον απόλυτο βαθμό. Παραθέτουμε τα λόγια του ίδιου του συγγραφέα – γραμμένα για το πρώτο ανέβασμα του έργου από το θέατρο Τέχνης (1980).
«Τo ερέθισμα που κατέληξε στην κωμωδία «Ό μπαμπάς ό πόλεμος» – ακατάλληλο από πρώτη άποψη για κωμωδία – το έδωσε η ψυχρο πολεμική ένταση που ακολούθησε τις μεγάλες προσδοκίες. Η ελπίδα πως ο πόλεμος που λίγα χρόνια πριν είχε τελειώσει ήταν ο τελευταίος πόλεμος έμοιαζε με παιδαριώδη αφέλεια. Η κατάσταση ήταν και τότε θολή κι απειλητική. Οι σύμμαχοι σαν να είχαν μολυνθεί από το κακό που πολέμησαν και γίνηκαν και νικητές και διάδοχοί του.
Η σκέψη να κάμω θέατρο αυτό τό ερέθισμα ήρθε τυχαία, όταν διαβάζοντας Παπαρρηγόπουλο διασκέδασα με την πολιορκία στη Ρόδο απ’ το Δημήτριο τον Πολιορκητή – έτος 305 π.Χ. Φυσικά, διασκέδασα με όσα η παλιά αυτή ιστορία μ’ έκανε να φαντάζομαι. ‘Έτσι μού δόθηκε ό μύθος και οι θεατρικοί χαρακτήρες για ένα έργο που βέβαια θα μιλούσε για τωρινά ήθη και πάθη.»
Λίγα λόγια για το έργο
«Φιλόξενος: Αγαπώ αυτή την πατρίδα σημαίνει πως είμαι διατεθειμένος
να τα προσφέρω όλα στους ξένους!»
Η Ρόδος του 305 π.Χ. έχει μετατραπεί σε έναν τουριστικό παράδεισο. Οι υπηρεσίες που παρέχονται στους τουρίστες βελτιώνονται συνεχώς και οι κάτοικοι παλεύουν να διατηρήσουν τον πλούτο και την ιδιοκτησία τους, μέσα σε ένα καθεστώς πολιτικής ουδετερότητας. Τα σχέδιά τους όμως ανατρέπονται όταν το νησί τους αποκτά στρατηγική σημασία για τα σχέδια των κατακτητών. Θα καταφέρουν οι πολίτες της Ρόδου να γλιτώσουν από την πολεμική μανία του Δημήτριου του Πολιορκητή; Και ποια είναι τα μέσα και τα όπλα για την επιβίωσή τους;
Με αφορμή το ιστορικό γεγονός της πολιορκίας της Ρόδου από τον Δημήτριο τον Πολιορκητή, το 305 π.Χ., ο Ιάκωβος Καμπανέλλης με τη χαρακτηριστική του οξύνοια και την πολιτική του διορατικότητα, δημιουργεί μια ευφάνταστη κωμωδία, στηλιτεύοντας την κερδοσκοπική και μικρονοϊκή τουριστική δραστηριότητα, μέσα από διαδικασίες υποτέλειας και ξεπουλήματος των αξιών. Σατιρίζοντας την έλλειψη πολιτικής συνείδησης των κατοίκων της Ρόδου, ο συγγραφέας σχολιάζει παράλληλα, τον άρρηκτο δεσμό της ιδιοκτησίας και της οικονομικής ανάπτυξης με την πολεμική δραστηριότητα. Άλλωστε, όπως φαίνεται και από τον τίτλο, ο πόλεμος είναι ο μπαμπάς… του κέρδους, της μεγαλομανίας, της απληστίας.
Σημείωμα Σκηνοθέτη
Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, αυτός ο μεγάλος μας συγγραφέας παγκόσμιας κλάσης, έγραφε και ξαναέγραφε με κάθε αφορμή τον «Μπαμπά τον Πόλεμο» όπως ο ίδιος έχει δηλώσει.
Στο πέρας της ζωής του οι πολεμικές συνθήκες ήταν ακατάπαυστες και οι πόλεμοι που βίωσε ο ίδιος πολλοί και συνεχείς. Άλλωστε όπως είπε και ο Ζαν Ζυρωντού “η ειρήνη είναι το μεσοδιάστημα μεταξύ δύο πολέμων”. Δυστυχώς, στο απόλυτο σήμερα βιώνουμε δίπλα μας (και όχι μόνο) άλλον έναν πόλεμο, ο οποίος πιθανώς θα έκανε τον συγγραφέα μας να ξανασκύψει πάνω σε αυτό το μεγάλο του έργο.
Σε κάθε περίπτωση – δυστυχώς επαναλαμβάνω – η σημερινή συγκυρία επιβεβαιώνει άλλη μια φορά το πόσο επίκαιρος και διαχρονικός καθίσταται ο «Μπαμπάς» και γίνεται αφορμή (μαζί με τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννηση του συγγραφέα) να συζητήσουμε εκ νέου πάνω σε κάποια κορυφαία θέματα. Να δούμε με όχημα αυτήν την παρανοϊκή κωμωδία – παρανοϊκή όσο ο πόλεμος – πώς συμπεριφέρεται ο άνθρωπος με σκοπό το οικονομικό όφελος. Και να αποφασίσουμε όλοι μαζί στο τέλος της ημέρας σε «τι» θέλουμε να είμαστε αλληλέγγυοι και για «ποιον» λόγο πρέπει – ή δεν πρέπει – να αγωνιζόμαστε στ’ αλήθεια! Δεν θέλω να πω παραπάνω πράγματα σε αυτό το σημείωμα, η παράσταση -νομίζω- μιλάει από μόνη της χάρη στους πραγματικά υπέροχους ηθοποιούς που φλέγονται καθημερινά στη σκηνή, χάρη στους καταπληκτικούς συντελεστές που παρέα περάσαμε τους τελευταίους μήνες και έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους, χάρη στους άξιους τεχνικούς που δεν φαίνονται αλλά είναι φοβερά σημαντικοί και συνυπεύθυνοι για το αποτέλεσμα που βλέπετε και χάρη στους διοικητικούς και τους ανθρώπους πίσω από πολλά γραφεία που στηρίζουν καθημερινά αυτήν τη δουλειά, με σκοπό -όλοι- τη δίκη σας ψυχαγωγία. Όλοι οι προαναφερθέντες είναι καλλιτέχνες -ΟΛΟΙ- και τρομεροί τεχνίτες. Όλοι αφοσιωμένοι στο θέατρο και γενναιόδωροι. Και εγώ για αυτούς τους λόγους και για άλλους πολλούς, σε αυτήν την πρώτη μου σκηνοθεσία στο θέατρο απ’ τη σχολή του οποίου αποφοίτησα, είμαι ο πιο τυχερός απ’ τους ανθρώπους όλους.
Είμαι ευγνώμων και τους ευχαριστώ βαθιά μέσα από την καρδιά μου και καλώ το κοινό να στηρίξει αυτήν την παράσταση για όλους αυτούς και για το πιο σημαντικό: Είμαι βέβαιος ότι οποίος δει αυτήν την παράσταση θα ψυχαγωγηθεί και θα φύγει από το θέατρο με ουσιαστικό τρόπο πιο πλούσιος!
Καλή απόλαυση!!!
Κωνσταντίνος Ασπιώτης
«Ο μπαμπάς ο πόλεμος» του Ιάκωβου Καμπανέλλη
Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Σκηνικά – Σχεδιασμός φωτισμών: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη, Κοστούμια: Σοφία Τσιριγώτη, Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης, Κίνηση: Αναστασία Κελέση, Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου, Βοηθός σκηνοθέτης – εκμάθηση tae kwon do: Γιάννης Τσεμπερλίδης, Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Μαρία Όσσα, Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Μπούσια- Αλεξάκη, Οδηγός σκηνής: Πέτρος Κοκόζης, Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
Παίζουν: Πάρης Αλεξανδρόπουλος (Φρίξος), Χαρά Γιώτα (Ουρανία), Δημήτρης Διακοσάββας (Φιλόξενος), Άννα Ευθυμίου (Λάμια), Αλέξανδρος Ζαφειριάδης (Άγνωστος έμπορος όπλων, Χιλίαρχος), Πάνος Καμμένος (Καλλικράτης), Κωνσταντίνος Καπελλίδης (Δίδυμος), Νίκος Καπέλιος (Πάμφιλος), Δημήτρης Καρτόκης (Χάρης ο Λίνδιος), Άννα Λουϊζίδη (Κορνηλία, κόρη του Λούκιου), Νίκος Μήλιας (Νεοκλής), Δημήτρης Μορφακίδης (Ευελπίδης), Χρυσή Μπαχτσεβάνη (Βουτία), Ορέστης Παλιαδέλης (Δημήτριος), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Μέντης), Στέφανος Πίττας (Δημάδης), Θανάσης Ρέστας (Πυθίας), Σπύρος Σιδέρης (Λούκιος Τερέντιος Πίκουλος), Κωνσταντίνος Χειλάς (Δίδυμος), Γλυκερία Ψαρρού (Ποππαία, κόρη του Λούκιου)
Συμμετέχουν επίσης:
Χρήστος Γκρόζος, Ηλέκτρα Καζάκου, Νίκος Μανωλάς, Βασίλης Μπόγδανος, Στέλλα Παπανικολάου, Ελίζα Χαραλαμπογιάννη (Παραθεριστές, Φρουροί, Αιχμάλωτοι, Ροδίτες)
Δέσποινα Ντικούλη (Ειρήνη)
Πληροφορίες
Μονή Λαζαριστών- Σκηνή Σωκράτης Καραντινός (Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη)
Πρεμιέρα: Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 21.00
Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες και 20 λεπτά, με το διάλειμμα
Ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 19.00
Πέμπτη-Παρασκευή: 21.00
Σάββατο: 18.00 & 21.00
Κυριακή: 19.00
Προπώληση: www.ntng.gr | viva.gr | 11876 | wind | public | mediamarkt
Πληροφορίες – κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ωράριο Λειτουργίας Ταμείων
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Δευτέρα – Κυριακή, 08:30 – 21:30
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Τετάρτη – Κυριακή, 14:00 – 21:30
Θέατρο της Μονής Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη): Τετάρτη – Κυριακή, 14:00- 21:30
Πλατεία Αριστοτέλους: Τρίτη – Σάββατο, 11:00 – 19:00
Τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη στις 19:00
Γενική είσοδος: 12€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 10€ (πολύτεκνοι, Άνω των 65, Ομαδικό, Εκπαιδευτικών)
Φοιτητικό – Μαθητικό: 8€
Πέμπτη Λαϊκή (για όλες τις σκηνές) στις 21:00
Γενική είσοδος: 10€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 8€ (Φοιτητικό- Μαθητικό, πολύτεκνοι, Άνω των 65, Ομαδικό, Εκπαιδευτικών)
Παρασκευή & Σάββατο 21:00 / Κυριακή 19:00
Ζώνες θεάτρου με διαβάθμιση στις τιμές των εισιτηρίων
20€, 18€, 15€, 13€ και περιορισμένος αριθμός θέσεων 7€ & random
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 13€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, πολύτεκνοι, Άνω των 65, Ομαδικό, Εκπαιδευτικών)
Σάββατο 18:00
Γενική είσοδος: 12€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 10€ (πολύτεκνοι, Άνω των 65, Ομαδικό, Εκπαιδευτικών)
Φοιτητικό- Μαθητικό: 8€
Ειδικές Τιμές
(κατά τις ημέρες Παρασκευή / Σάββατο 21:00 / Κυριακή 19:00 στις μεγάλες σκηνές οι ειδικές τιμές ισχύουν για τις επιλεγμένες των 13€)
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
Ατέλειες: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης (Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών – Βασιλικό – Θέατρο Μονής Λαζαριστών) & 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης (Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών – Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών)
Ανέργων: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης (Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών – Βασιλικό – Θέατρο Μονής Λαζαριστών) & 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης (Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών – Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών)
Ισχύουν ατέλειες ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών.
Κατόπιν της εξαντλήσεως των θέσεων τιμή εισιτήριου 5€
Προσφέρεται «Εισιτήριο της παρέας» για 3 άτομα 25€ και 4 άτομα 30€ (απαιτείται η αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά)
Ειδικές τιμές στο Φοιτητικό
Φοιτητικό από 3 έως 6 άτομα τιμή 7€
Φοιτητικό άνω των 10 ατόμων τιμή 5€
Photos created under that long black cloud
Πληροφορίες: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος | www.ntng.gr | Τ. 2315 200 200
Latest posts by dromena (see all)
- Θέατρο του λαού: Ο Καραγκιόζης, η ιστορία του, η σημασία του - 27 Απριλίου, 2024
- Ο Σαίξπηρ στο πολεμικό Λονδίνο - 11 Απριλίου, 2024
- Η “Δωδέκατη νύχτα” του Σαίξπηρ - 2 Απριλίου, 2024
- Αν ο Νίκος Χαραλάμπους σκηνοθετούσε τον τηλεφωνικό κατάλογο - 31 Μαρτίου, 2024
- Ο σκηνοθέτης Νίκος Χαραλάμπους - 31 Μαρτίου, 2024